UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM fire gas motors 26.10.2024

VEMin palokaasumoottorit maailman syvimmässä ja pisimmässä merenalaisessa maantietunnelissa

Norjan lounaispuolelle sijoittuva Ryfast-tunneli kulkee Stavangerin teollisuuskaupungin alla ja tarjoaa linkin mantereelle.

Norjan lounaispuolella sijaitseva Ryfast-tunneli rikkoo useita ennätyksiä kokonaispituudellaan 23,5 km ja syvimmällä pisteellään 290 metriä merenpinnan alapuolella.

”Tällaisella pitkällä kaksoistunnelilla ilmanvaihtoa ja turvallisuutta koskevat vaatimukset ovat luonnollisesti erittäin korkeat”, kertoo Dieter Wohlfart Münchenin VEM-toimipisteestä. ”Tuotteemme saavat täyden tunnustuksen toiminnastaan, sillä VEM on tehnyt tilaajan, Howden Axial Fansin kanssa yhteistyötä useissa hankkeissa vuodesta 2004.”

Tunnelin puhaltimiin on asennettu yli 200 F200-luokan VEM palokaasumoottoria. Erikoispinnoitetut IE3-palokaasumoottorit on varustettu hybridilaakerein, joissa on keraamiset kuulat.  Savu- ja palokaasujen poistoon suunniteltuja puhallinmoottoreita käytetään mm. rautatie- ja maantietunneleissa sekä maanalaisissa pysäköintilaitoksissa ja väestönsuojissa.  Palontorjuntajärjestelmissä edellytetään usein savukaasunpoistopuhaltimia, jotka poistavat savukaasut ulkotilaan. Järjestelmät suunnitellaan yleensä siten, että puhaltimia käytetään normaalioloissa tavalliseen ilmanvaihtoon ja hätätilanteissa savukaasujen poistoon.

Tutustu palokaasumoottoreihin »

Tunneli lautan sijaan

Koko hanke on jaettu kolmeen osaan. Tärkein Solbakkin tunneli on 14,3 km pitkä. Se tulee etelästä ja putoaa vuonon alla liittymään niemimaalle, jolla Stavangerin teollisuuskaupunki seisoo vastakkaisella mantereella. Kaksi muuta tunnelia, joiden pituus on 5,5 km ja 3,7 km, kulkevat itse Stavangerin alla. Projektin kaikki kolme tunnelia valmistuivat vuonna 2019.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Englannin kanaalin alittava rautatietunneli on pituudeltaan 50 km. Helsingin ja Tallinnan välille suunniteltu 92 kilometriä pitkä rautatietunneli olisi valmistuessaan maailman pisin merenalainen rautatietunneli.  Norjan Ryfast-tunneli on siis maantieliikenteen käytössä.

Aikaa säästävä ratkaisu

”Laivamatka mantereelle kestää noin kolme varttia ja alus kulkee 45 minuutin välein vain päiväsaikaan”, kertoo projektipäällikkö Bernd Mötzing Howden Axial Fans GmbH:sta. ”Tunnelin etuna ja tavoitteena on pystyä siirtymään sama etäisyys vain 20 minuutissa.”

Lisätiedot:
VEM motors Finland Oy
Sami Kujala
Puh. 0400 766 491

Author

VEM motors Finland Oy